Glosar SEO
301 Redirect
Este un "status code" care indica motoarelor de cautare ca pagina accesata s-a mutat definitiv la un alt URL. Noul URL poate fi in acelasi site sau intr-un site nou. In conditiile in care se doreste preluarea traficului de la o adresa veche, dar pagina nu se mai gaseste fizic la aceasta adresa, este indicat a se folosi 301 REDIRECT. De exemplu, pot fi schimbate numele fisierelor, acest lucru antrenand schimbari ale URL-ului. In cazul accesarii vechiului URL, se va afisa un mesaj gen “Page not found”. Dupa cum stiti, exista numeroase modalitati de a realiza redirect pentru un URL, trebuie doar sa tineti seama, in optiunea facuta, de tehnologia folosita (PHP, ASP, etc.).
302 Redirect
Este optiunea de redirect folosita in cazul mutarii temporare la o alta adresa. Atentie insa! Motoarele de cautare nu “privesc” intotdeauna cu ochi buni aceasta optiune, deoarece, de cele mai multe ori, traficul este mutat spre adrese nelegitime.
Tag-ul ALT
Este un atribut de imagine care semnaleaza motoarelor de cautare ca acolo se afiseaza o imagine. Este important de folosit deoarece motoarele de cautare nu indexeaza continutul imaginilor, ci doar numele fisierului imagine. In consecinta, trebuie ca atributul TAG sa contina o descriere cat mai semnificativa, care sa poata fi preluata spre indexare, cu rezultate bune, de catre motoarele de cautare. Atentie insa! Nu va fi bine vazut excesul de cuvinte cheie in tag-ul ALT.
Anchor text
Este textul hyperlink-ului care conduce la pagina de HOME a site-ului. De obicei, textul-ancora este subliniat, dar nu exista o obligativitate in acest sens. Este bine de stiut ca motoarele de cautare acorda o importanta destul de semnificativa textului-ancora si este recomandabil sa se folosesca, in cadrul sau, si cuvinte-cheie, pentru a obtine un rank mai bun.
Backlinks
Sunt link-urile plasate in cadrul altor site-uri si care directioneaza spre site-ul dvs. Se mai numesc si inbound links. Daca site-urile pe care sunt plasate backlink-urile catre site-ul dvs sunt de reputatie buna si au Page Rank mare, acest lucru sporeste Page Rank-ul site-ului dvs. Daca, in egala masura, backlink-urile provin de pe site-uri “indoielnice”, atunci, din punct de evdere SEO, veti avea mari probleme in promovarea site-ului dvs.
Bad neighbor
Notiunea se refera la un site de proasta calitate sau chiar cu continut illegal. Daca dati link unui astfel de site pe site-ul dvs, acest lucru va avea impact negativ asupra Page Rank-ului site-lui dvs. Daca insa, exista pe un astfel de site un link catre site-ul dvs, acest lucru nu va afecteaza semnificativ, deoarece se considera ca nu aveti control asupra a ceea ce face webmaster-ul site-ului respectiv.
Baidu
Este cel mai popular motor de cautare chinezesc, care detine aproximativ 60% din piata chineza de profil. Daca nu operati foarte mult pe piata chineza, nu aveti insa nevoie de prea mult contact cu acest motor de cautare, care difera foarte mult de Google, Yahoo sau alte motoare de cautare.
Bing
Este motorul de cautare al lui Microsoft, unul dintre cele mai importante motoare de cautare la nivel mondial.
Black hat
Pentru a obtine un rank superior in motoarele de cautare, unii webmasteri recurg la parctic SEO mai putin ortodoxe, precum exces de cuvinte-cheie, deghizare, folosirea unor pagini de intrare (doorway pages). Este important de retinut ca folosirea acestor practici poate duce la banarea site-ului.
Broad match
Se refera la cautarea in urma careia se afiseaza oricare dintre cuvintele cautate, inclusiv sinonime. Este opusul cautarii exacte.
Exact match
Este opusul cautarii extinse, fiind afisate numai cuvintele strict specificate in cautare. O astfel de cautare este folositoare in cazul unor cuvinte cheie cu competitivitate mare, pentru ca astfel vor fi afistate numai link-urile care intereseaza. Toate celelalte link-uri care nu contin toate cuvintele specificate nu vor fi afisate.
CTR
Este o modalitate folosita in promovarea prin metoda “plata pe click” si care masoara numarul de click-uri la 100 de vizitatori. In Google, cuvintele cu cel mai mare CTR vor fi cel mai bine vazute. Folositi Google AdWords pentru a monitoriza atentia primita de fiecare dintre cuvintele –cheie folosite.
Cloaking
Este o practica SEO neortodoxa, care se refera la afisarea unor versiuni diferite ale aceleasi pagini pentru robotii motoarelor de cautare, respectiv pentru oameni. In consecinta, pentru robotei (crawlers), se va prezenta versiunea optimizata pentru o cotatie mai buna, iar pentru vizitatori o alta versiune, “human friendly”.
Crawler
Este un robot al motorului de cautare care intra pe site-urile supuse de webmasteri subscrierii sau update-ului, iar rolul sau este de a indexa paginile site-ului respectiv. Este, practic, un program automat care viziteaza periodic site-urile, analizand continutul acestora.
Deep links
Sunt backlink-uri catre alte pagini ale aceluiasi site. Se folosesc in cazul in care se doreste promovarea anumitor pagini ale website-ului, altele decta pagina de home.
Domain age
Masoara cat de vechi este domeniul. Cu cat domeniul este mai vechi, cu atat tratamentul din partea motoarelor de cautare este mai favorabil, deoarece sunt considerate a fi de incredere, avand in spate un istoric de existenta.
Doorway pages
Este o tehnica neacceptata de motoarele de cautare, care presupune crearea unor pagini identice, fiecare optimizata pentru un anumit cuvant cheie, pentru a obtine cotatie superiara atunci cand paginile sunt vizitate de crawlers (programele – robot de monitorizare). In acelasi mod, vizitatorii umani vor fi directionati catre o pagina anume create pentru ei. Atentie insa! Acest mod de a proceda va atrage banarea in motorul de cautare.
Duplicate content
Daca textul introdus in website este acelasi sau foarte asemanator cu textul altor pagini web, situatia este una foarte ingrata. Motoarele de cautare penalizeaza foarte mult copiile. Similar Page Checker este un utilitar care va permite sa verificati daca textul site-ului dvs. este asemanator cu al altui site indexat.
Dynamic URL
Un URL dynamic este rezultat al unei interogari a unei bazei de date, iar in termeni SEO, acest tip de URL este considerat neprietenos. Astfel incat trebuie sa rescrieti URL-ul astfel incat sa-l transformati intr-un URL static, bine vazut de motoarele de cautare.
Flash
Din punct de vedere SEO, tehnologia interactiva Flash nu este foarte atractiva deoarece motoarele de cautare nu indexeaza direct continutul Flash. In cazul in care exista continut flash pe site-ul dvs, trebuie folosite diverse artificii pentru a obtine cotatie superioara in motoarelede cautare.
Frames
La fel de putin attractive pentru SEO sunt si cadrele (frames), care utilizeaza toate, acelasi URL. Astfel ca, motarele de cautare vor considera ca este vorba doar de o pagina, si nu de mai multe, si ar putea indexa doar continutul unei parti a cadrelor, si nu al tuturor.
Gateway Pages
Este o alta denumire pentru pagina de intrare (doorway page).
Geotargeting
Este o tehnica de marketing care are ca scop targetarea unui public in functie de locatie, deci pe criteria geografice (tara, regiune, localitate, etc). Se foloseste in cautarea locala, atunci cand sunteti interesati de traficul existent la nivelul unei anumite locatii in particular.
Motorul de cautare cel mai cunoscut la ora actual, folosit la nivel global.
Tag-uri HEADING
Sunt tag-uri titlu, ce merg de la H1 pana la H6. In mod obisnuit, H1 este titlul paginii, dar nu e obligatoriu. Trebuie sa stiti ca tag-urile heading (H1 pana la H6) sunt bine vazute de motoarele de cautare, deci folositi cuvintele-cheie cele mai potrivite. Folositi text diferit pentru tag-ul titlu, respectiv, tag-ul H1..6, pentru ca astfel veti obtine rezultate mai bune in SEO.
Hyperlink
Este legatura dintre pagini web, dintre site-uri sau dintre un loc de pe o pagina web intr-un alt loc de pa aceeasi pagina web (hiperlink-uri interne). Hyperlink-urile externe sunt de 2 feluri: inboud (adica link-urile de pa alte site-uri care duc catre site-ul dvs, sinomin cu backlink) si outbound (adica link-urile din site-ul dvs care duc catre alte site-uri).
Inbound links
Sunt link-uri pe un alt site, care directioneaza catre site-ul dvs. Este acelasi lucru cu backlinks.
A indexa/Index
Ca verb, este vorba despre activitatea efectuata de crawlers (programele automate ale motoarelor de cautare, roboteii), dupa ce site-urile sunt supuse subscrierii sau update-ului de catre webmasteri.Ca substantiv, se refera la baza de date cu pagini indexate din care motoarele de cautare extrag rezultatele cautarilor.
Internal links
Sunt link-urile din cadrul aceluiasi website, adica de la o pagina a site-ului la alta sau de la o anumita locatie de pe o pagina la alta locatie de pe aceeasi pagina. Ca valoare, internal links saunt echivalente cu inbound links, astfel incat este recomandabil sa aveti cat mai multe link-uri interne relevante in site-ul dvs. Nemaivorbind de faptul ca link-urile interne sunt foarte utile si pentru usurarea navogarii in interiorul site-ului.
JavaScript
Este un limbaj de programare foarte popular, care confera dynamism si functionalitate crescute unui website, astfel incat este utilizat destul de frecvent. Insa pune probleme din punct de vedere SEO, daca scriptul nu poate fi accesat de crowlers (de programele automate de indexare), deoarece continutul acestor scripturi, care uneori este foarte semnificativ pentru site, nu poate fi indexat de catre motoarele de cautare.
Keyword
Cuvintele – cheie sunt un element foarte important in SEO. Cuvintele-cheie sau frazele-cheie trebuie sa sublinieze esenta site-ului, despre ce este vorba in acel site. Cuvintele – cheie din tag-urile sau au rol important in situarea site-ului dvs in cadrul cautarilor. Exista o anumita densitate de cuvinte-cheie acceptata de motoarele de cautare (5-6%); peste acest procent se considera keyword stuffing (adica exces de cuvinte-cheie), ceea ce are impact negativ asupra perceptiei site-ului de catre motorul de cautare.
Keyword density
Densitatea de cuvinte-cheie se refera la cat de des este folosit cuvantul respectiv in cadrul unei pagini. Intre 2 si 7% este o densitate optima de cuvinte-cheie. Peste 7% se considera keyword stuffing (exces de cuvinte-cheie, iar sub 2% este insuficient pentru a creste situarea site-ului dvs in cautarile efectuate de motoarele de cautare.
Keyword research
Este o actiune extrem de importanta pentru orice specialist SEO. Orice intreprindere SEO trebuie sa inceapa cu cercetarea cuvintelor-cheie cele mai relevante pentru nisa careia se adreseaza site-ul. Exista numeroase utilitare pe internet care va pot ajuta sa gasiti cuvinte-cheie potrivite cu un volum mare de cautare, cuvinte-cheie pentru care se merita facuta optimizare.
Keyword stuffing
Este una dintre practicile neacceptate de motoarele de cautare, in incercarea de a face site-ul cat mai relevant pentru motoarele de cautare. Este o miscare gresita. In cel mai bun caz, situarea site-ului dvs in cautari va scadea, iar in cel mai rau caz, aceasta actiune poate atrage banarea site-ului de catre motorul de cautare.
Landing page
Este pagina pe care se intra atunci cand se da click pe un link.
Link building
O importanta activitate pentru SEO este link building, adica atragerea de backlink-uri de calitate pentru website-ul vizat. Nu toate backlink-urile sunt importante. In acest demers care poate consuma destul de mult timp in cadrul procesului SEO, puteti folosi utilitare.
Link exchange
Este o modalitate des folosita in link building. Este actiunea care presupune schimb de link-uri cu alti webmasteri, si, binenteles, ar trebui preferati cei din domeniul website-ului vizat. In cazul in care acumulati mii de backlink-uri din link exchange, devine practice imposibi ca acestea sa fie manipulate manual. Folosirea unui utilitar ar putea sa ofere un ajutor binevenit in aceasta operatiune.
Link farm
Sunt site-uri care contin numeroase outbound links si, de cele mai multe ori, aceste site-uri sunt create doar cu acest scop. Atentie insa! Link-urile obtinute de la astfel de site-uri nu au, de cele mai multe ori nici o valoare in SEO, sau valoare nesemnificativa.
Link spam
Astfel este denumita activitatea prin care intr-un timp foarte scurt se obtin backlink-uri pentru un website, de cele mai multe ori de la site-uri de calitate inferioara. In multe cazuri, acest lucru se realizeaza prin folosirea unor programe automate, insa se practica si metoda manuala, totusi, chiar si asa, obtinerea prea multor backlink-uri intr-un timp foarte scurt este considerate de catre motoarele de cautare spam, iar impactul asupra promovarii website-ului vizat este negativ.
Local search
Se aplica in cazul in care targetul il constituie vizitatorii de pe plan local. In acest caz se utilizeaza anumite tehnici precum geotargeting, folosirea locatiei ca si cuvant-cheie, etc pentru o clasare superioara in motoarele de cautare locale sau in cele globale insa pentru locatia urmarita.
Long tail keywords
Sunt acele cuvinte –cheie cu volum de cautare redus, dar cu valoare mare, expresii-cheie tintite, care contin cuvinte-cheie cu foarte mare cautare. De exemplu, “dating”, este un cuvant-cheie cu milioane de cautari in Google, dar are valoare mica, deoarece este foarte general, iar cautarile se vor axa pe expresii care contin acest cuvant.
Meta description
Ceea ce este notat in meta description va fi expus de catre motoarele de cautare atunci cand se afiseaza rezultatele unei cautari. Este unul dintre cele mai importante meta tag-uri si trebuie sa contina cuvinte-cheie specific domenului website-ului, fara a face insa exces.
Meta keywords
In aceste meta tag-uri sunt introduse cuvintele-cheie pe care motoarele de cautare le vor citi. Sunt meta tag-uri importante, insa in ultima vreme nu se mai pune atat de mare accent pe ele, din cauza abuzurilor inregistrate. Totusi, sa nu credeti ca s-au depreciat in totalitate.
Meta tags
Sunt tag-uri HTML in care este continuta descrierea continutului unei pagini web. Cele mai importante meta tag-uri sunt “title”, “meta description” si “meta keywords”.
Mod_rewrite
Este modalitatea in care se rescrie un URL dynamic pentru a fi transformat intr-unul static, in Apache.
Navigation
Termenul reprezinta un sistem de hiperlink-uri, care, alaturi de alti itemi auxiliari, ajuta la parcurgerea continutului site-ului de catre vizitatori. in acest context, link-urile interne joaca un rol esential.
Nofollow
Este atributul unui link, de regula un inboud link, care indica motoarelor de cautare sa nu urmeze acel link. aceste link-uri nu sunt luate in considerare ca si backlink-uri.
Organic search
Cautarea organica sau naturala este cautarea in cadrul careia sunt afisate link-urile site-urilor ordonate in functie de relevanta. Sunt excluse din acest context link-urile platite.
Page Rank
Este unitatea de masura a popularitatii unui site in Google, ce se masoara pe o scala de la 0 la 10, 0 fiind site-ul cel mai putin popular site, 10 desemnandsite-urile cu popularitate maxima. De regula, site-urile foarte populare sunt situate in cautari mai bine decat cele cu page rank mai mic, dar acest lucru nu este obligatoriu. Page rank-ul este important in cazul in care sunt preluate backlink-uri de la alte site-uri. Astfel, sunt mult mai bune cateva backlink-uri de la site-uri cu page rank mare, decat o sumedenie de backlink-uri de la site-uri cu page rank mic.
Page title
In tag-ul "titlu", introducem titlul site-ului, cel care va fi afisat pentru vizitatori. o descriere clara, care sa cuprinda cuvinte-cheie semnificative, va avea un impact semnificativ in pozitionarea site-ului dvs.
Paid links
Sunt acele link-uri primite in schimbul unei sume de bani. Aceasta practica (vanzarea-cumpararea de link-uri) nu este deloc bine vazuta de catre motoarele de cautare, mai ales de catre Google. In cel mai fericit caz, link-urile respective nu vor fi luate in considerare, dar daca pracrita devine obisnuinta, este posibila chiar excluderea din index-ul de cautare.
Poison words
Sunt acele cuvinte a caror folosire in cadrul unui continut, ii degradeaza calitatea. Este vorba, de regula, de cuvinte cu conotatie peiorativa, jignitoare, precum si de cuvintele interzise copiilor. Folosirea unor astfel de cuvinte va duce website-ul respectiv la coada clasamentului in cautari.
Proximity
Este o unitate de masura, care contorizeaza cat de apropiate sunt cuvintele implicate in cautare, in aparitia lor in pagina. Atunci cand aceste cuvinte apar unul dupa celalalt, potrivindu-se perfect in cadrul unei fraze, acest lucru da o mare relevanta paginii respective.
Reciprocal links
Este echivalent cu schimbul de link-uri. Adica, un site accepta includerea in cadrul sau a unui link catre site-ul nostru, atata timp cat si noi vom oferi acelasi serviciu.
Redirect
Indica motoarelor de cautare faptul ca URL-ul paginii (adresa) s-a modificat. Utilizand "redirect", nu pierzi traficul obtinut de catre vechiul URL. 301 Redirect se foloseste pentru redirectionare permanenta, iar 302 Redirect se foloseste pentru redirectionare temporara.
Reinclusion
Reincluderea se refera la reacceptarea in indexul de cautare al lui Google, dupa o prelabila excludere. acest lucru se poate intampla in cazul folosirii unor practici SEO neacceptate de Google, gen "black hat", iar pentru reincludere in index-ul de cautare, trebuie demonstrat ca aceste practici au fost eliminate.
robots.txt
Este un fisier care indica motoarelor de cautare ce pagini/sectiuni sa nu indexeze. Totusi, chiar si in acest caz, daca vorbim despre un continut semnificativ, este posibil ca spider-ul sa-l parcurga. In concluzie, fisierul robots.txt nu protejeaza 100% continutul anumitor pagini/sectiuni.
Sandbox
Motorul de cautare Google are o sectiune unde stocheaza temporar noile site-uri, inainte de a le include in cautari, numit "sandbox". site-urile aflate in sandbox sunt indexate de Google, dar nu sunt afisate in cautare, ci doar ca rezultate suplimentare ale cautarii, acestea avand mult mai putin trafic decat site-urile rezultate din cautarea standard.
Search engine
Este o aplicatie care are rolul de a stoca, indexa si afisa rezultatele cautarilor printre paginile aflate pe Web. Cele mai importante motoare de cautare sunt Google, Yahoo si Bing.
SEO
SEO este acromin pentru Search Engine Optimization. SEO poate fi definita ca un set de reguli, instrumente si abilitati utilizate pentru a perfectiona paginile web, astfel incat acestea sa fie vazute cat mai bine in motoarele de cautare.
SEO tools
Sunt incluse in acest termen mai multe aplicatii si coduri de program care permit realizarea sarcinilor SEO, cum ar f instrumentele pentru cautarea cuvintelor-cheie, sau cele pentru link building, etc.
SERP
SERP este abrevierea pentru Search Engine Results Page si se refera, practic, la cautarile afisate in urma introducerii unor criterii de cautare.
Sitemap (harta site-ului)
Este un fisier, de obicei HTML sau XML, care cuprinde link-urile celor mai importante pagini de pe un website. este un fisier util ata pentru vizitatori, deoarece usureaza navigare in site, cat si pentru motoarele de cautare.
Spider
Spider=crawler=robot=program de indexare a paginilor web in motorul de cautare. Atentie! Paginile web supuse indexarii trebuie sa indeplineasca anumite criterii pentru a putea fi percurse de spiders.
Splash page
Este o pagina de home cu continut extrem de limitat, ceea ce este un fapt negativ din punct de vedere SEO, unde continutul este important. Unele astfel de pagini sunt facute in Flash, iar aceasta varianta este si mai nociva, in cazul in care nu se face o optimizare adecvata.
Static URL
Este un URL static, acest tip de URL-uri fiind foarte agreat de vizitatori si de motoarele de cautare, astfel incat este recomandabil ca URL dinamice sa fie rescrise ca URL-uri statice.
Tag
1. In HTML, sunt niste instructiuni curinse intre semnele "<>" si "", care indica browser-ului cum sa trateze secventa de cod respectiva: text, imagine, tabel, titlu, metatag-uri, headings, etc.
2. In marcajele de socializare, este o forma de a eticheta intrarile, de regula cuprinzand cuvinte-cheie.
Title tag
Titlu - astfel arata tag-u in cadrul caruia se regaseste titlul site-ului. Ceea ce este inscris aici apare in bara de titlu a browser-ului. Este important ca aici sa fie incluse cuvinte-cheie reprezentative, precum si o descriere scurta si cuprinzatoare a site-ului dvs, pentru ca acesta este unul dintre primele lucruri pe care vizitatorii le vor remarca.
URL rewrite
Este vorba despre rescrierea URL-urilor dinamice si transfoarmarea lor in URL-uri statice, deoarece acestea sunt mult mai bine vazute de motoarele de cautare.
User agent
Un agent user este un program utilizat sa acceseze net-ul. Poate fi un browser sau un spider. Fisierele log (Log files) dau mai multe informatii despre aceste programe care v-au vizitat site-ul, recum numele browser-ului si versiunea sa.
Vertical search
Este o cautare cu target clar spre un anumit domeniu, o cautare specializata, centrata doar pe o arie particulara. Are avantajul ca va afisa doar link-uri ale site-urilor din domeniul urmarit.
Yahoo
Este unul dintre cele mai cunoscute motoare de cautare la nivel mondial si, de asemenea, unul dintre cele mai vechi. Fiecare dintre motoarele de cautare au algoritmi proprii de promovare.